Одним з основних пріоритетів розвитку сучасної освіти є забезпечення рівних прав на освіту для усіх дітей, у тому числі для дітей з особливими освітніми потребами, дітей з інвалідністю, дітей з інших соціально вразливих груп.
У місті Горішні Плавні до 2017 року спеціальну освіту та умови для корекційного розвитку дітей з особливими освітніми потребами дошкільного віку - дітей з порушенням зору, із затримкою психічного розвитку та із порушенням мовлення забезпечував лише ДНЗ «Казка» компенсуючого типу. Діти, яким рекомендується спеціальна група, якої немає у «Казці» (згідно Порядку комплектації дошкільних навчальних закладів (груп) компенсуючого типу, затвердженого наказом МОН та МОЗ України від 27.03.2006 року №240/165), сьогодні можуть отримувати дошкільну освіту у інклюзивних групах закладів дошкільної освіти загального розвитку.
Інклюзивні групи у дошкільних навчальних закладах створюються для забезпечення умов дітям з особливими освітніми потребами, в тому числі дітям з інвалідністю, для розвитку та навчання спільно зі своїми однолітками. Головна мета створення інклюзивних груп – задоволення соціальних та освітніх потреб, організація корекційно-розвиткової роботи з дітьми з особливими освітніми потребами, в тому числі з інвалідністю.
Реформування освіти в напрямі інклюзії підтверджується численними змінами в законодавстві України, практичною діяльністю закладів загальної середньої освіти та узгоджується з основними міжнародними документами у сфері забезпечення прав дітей, зокрема зі статтею 24 «Освіта» Конвенції ООН «Про права осіб з інвалідністю». Інклюзивна освіта в Україні – досі педагогічна інновація. У дошкільному закладі створюється середовище, адаптоване до потреб дітей з особливими освітніми потребами, добираються спеціально фахівці, зокрема, асистент вихователя, розробляються індивідуальні програми розвитку, тощо.
Перша інклюзивна група у нашому місті розпочала свою роботу у лютому 2017 року у ДНЗ «Дюймовочка». На сьогоднішній день у інклюзивних групах , які за 2 роки були відкриті у 5-ти закладах дошкільної освіти міста Горішні Плавні, отримали та продовжують отримувати дошкільну освіту 7 дітей з особливими освітніми потребами. Успішна адаптація та соціалізація дітей з інвалідністю у оточенні однолітків групи загального розвитку сприяє можливості цих дітей навчатись у інклюзивному класі у школі. Так випускник інклюзивної групи 2018 року вже продовжив інклюзивне навчання і у 1-му класі. Батьки трьох випускників 2019 року також мають наміри влаштувати дітей на інклюзивне навчання у 1-х класах міських шкіл.
До 2019 року визначення профілю спеціальної групи у закладі дошкільної освіти або програми навчання у закладі загальної середньої освіти з переліком корекційно-розвиткових потреб відносилось до компетенції психолого-медико-педагогічної консультації. Зараз це вирішується у Інклюзивно-ресурсному центрі, який розташований по вулиці Добровольського, будинок 63 (приміщення Центру соціальної підтримки дітей та сімей «Надія»).
Головний спеціаліст відділу освіти Павленко Л.П. |