Вітаю Вас Гість!
Вівторок, 19.03.2024, 06:00
Головна | Реєстрація | Вхід | RSS

Меню сайту

Статистика


Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Вхід на сайт

Пошук

Календар

«  Березень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Охорона праці

 

МЕТОДИЧНІ  РЕКОМЕНДАЦІЇ

ПОІППО ім. М.В. Остроградського

(лист №01-22/1404 від 12.11.2018)

щодо організації роботи з охорони праці в навчальних закладах

(на допомогу керівникам навчальних закладів)

 

 

Охорона праці – це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних та лікувально-профілактичних заходів і засобів, спрямованих на збереження життя, здоров'я та працездатності людини в процесі праці. Поняття «охорона праці» досить широке. Воно включає питання безпеки виробництва, створення здорових та безпечних умов праці, профілактику захворювань, пожеж, нещасних випадків тощо.

Забезпечення здорових і безпечних умов навчально-виховного процесу, запобігання нещасним випадкам серед його учасників покладається на власника або уповноважений ним орган і керівника закладу освіти. Відповідальність за дотримання вимог чинного законодавства з охорони праці несе керівник і всі працівники та учні навчального закладу.

Професійні спілки здійснюють контроль за дотриманням власниками законодавчих та інших нормативних актів з охорони праці, створенням безпечних і нешкідливих умов праці, належного виробничого побуту для працівників і забезпеченням їх засобами колективного й індивідуального захисту (ст. 41 Закону України «Про охорону праці»).

 

ОСНОВНІ ПИТАННЯ СТАНУ ОХОРОНИ ПРАЦІ
В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ

 

1. Наявність документів з охорони праці.

  • Статут закладу освіти. (Наявність і правильність оформлення розділу з охорони праці).
  • Матеріали по ліцензуванню закладу освіти. (Наявність висновку з охорони праці).
  • Правила внутрішнього трудового розпорядку для працівників закладу освіти. (Доведення працівникам за підписом).
  • Колективний договір. (Наявність розділу «Охорона праці», Комплексних заходів з охорони праці, матеріали по їх виконанню оформляються 2 рази на рік).
  • Накази керівника закладу освіти по особовому складі й особисті справи працівників. (Правильність їхнього оформлення).
  • Трудові книжки працівників закладу освіти. (Організація їхнього зберігання й правильність заповнення).
  • Посадові обов'язки з охорони праці працівників закладу освіти з їхніми особистими підписами. (Доведення за підписом).
  • Наказ керівника закладу освіти про призначення відповідальних осіб за організацію безпечної роботи. (Видається щорічно перед початком навчального року у випадку зміни за штатним розкладом.)
  • Протокол зборів трудового колективу (профспілкової організації) про вибори уповноважених суспільних інспекторів з охорони праці.
  • Наказ керівника закладу освіти про призначення представників адміністрації до спільної комісії з охорони праці.
  • Наказ керівника закладу освіти про призначення комісії для перевірки знань з охорони праці.
  • Протоколи перевірки знань з охорони праці працівників закладу освіти. (Оформляються один раз на 3 роки, знову прийнятих на роботу – протягом місяця).
  • Посвідчення про перевірку знань з охорони праці керівника закладу освіти, його заступників і членів комісії з перевірки знань з охорони праці.
  • План організаційно-технічних заходів щодо поліпшення умов й охорони праці, здоров'я працівників та учнів. (Складається на календарний рік.)
  • План заходів щодо протипожежної безпеки закладу освіти. (Складається на календарний рік).
  • План заходів щодо попередження дитячого дорожньо-транспортного травматизму. (Складається щорічно перед початком навчального року).
  • Технічний паспорт на будинок закладу освіти. (Переглядається в бюро технічної інвентаризації один раз на 5 років).
  • Журнал технічної експлуатації будинку (спорудження)  закладу освіти. (Ведеться на кожен будинок і спорудження).
  • Акти загального технічного огляду будинків і споруджень закладу освіти. (Оформляється 2 рази на рік: навесні й восени).
  • Акт готовності закладу освіти до нового навчального року. (Оформляється щорічно перед початком навчального року).
  • Акти-дозволи на проведення занять у навчальних майстерень та в спортивних залах. (Оформляються щорічно перед початком навчального року).
  • Акти-дозволи на проведення занять у кабінетах фізики, хімії, біології, інформатики, ОБЖ. (Оформляються для знову організованих і реконструйованих).
  • Акти-дозволи на введення в експлуатацію устаткування в навчальних майстернях і лабораторіях. (Оформляються щорічно).
  • Матеріали щодо проведення атестації робочих місць за умовами праці. (Оформляються не рідше одного разу на 5 років).
  • Протоколи перевірки опору заземлення устаткування. (Оформляються щорічно).
  • Перелік видів робіт, виконуваних у порядку поточної експлуатації електроустановок. (Затверджується керівником закладу освіти).
  • Акти технічного обслуговування й перевірки внутрішніх пожежних кранів. (Оформляються один раз на 6 місяців).
  • Журнал обліку первинних засобів пожежегасіння.
  • Акт обробки дерев'яних конструкцій горищного приміщення будинку вогнезахисним складом. (Оформляється один раз на 3 роки).
  • Акти перевірки стану вогнезахисної обробки дерев'яних конструкцій горищного приміщення. (Оформляються один раз на б місяців).
  • Акт ревізії котельні. (Оформляється щорічно перед початком опалювального сезону).
  • Акт гідравлічного випробування (обпресування) опалювальної системи. (Оформляється щорічно перед початком опалювального сезону).
  • Перелік інструкцій з охорони праці. (Затверджується керівником закладу освіти).
  • Інструкції з охорони праці для всіх професій і робочих місць. (Переглядаються один раз на 3 роки для робіт підвищеної небезпеки й 5 років – для звичайних).
  • Протокол засідання профспілкового комітету з узгодження інструкцій з охорони праці.
  • Журнал реєстрації й обліку інструкцій з охорони праці.
  • Журнал обліку видачі інструкцій з охорони праці.
  • Програма вступного інструктажу з охорони праці. (Затверджується керівником закладу освіти).
  • Програма первинного інструктажу з охороні праці на робочому місці. (Затверджується керівником або заступником керівника закладу освіти).
  • Журнал реєстрації вступного інструктажу з охорони праці. (Оформляється при прийомі на роботу).
  • Журнал реєстрації інструктажу з охорони праці на робочому місці (Оформляється при прийомі на роботу й на всіх працівників не рідше одного разу на 3-6 місяців).
  • Журнал перевірки знань з техніки безпеки в персоналу із групою електробезпечності 1 або оформляється в журналі на робочому місці.
  • Журнал інструктажу учнів з техніки безпеки при організації суспільно корисної, продуктивної праці й проведенні позакласних і позашкільних заходів.
  • Наявність записів у класних журналах про проведення інструктажів учнів з охорони праці при проведенні занять з хімії, фізики, біології, трудового й професійного навчання, інформатики, фізичного виховання, ОБЖ.
  • Заповнення листка здоров'я в класних журналах на всіх учнів.
  • Журнал адміністративно-суспільного контролю.
  • Журнал реєстрації нещасних випадків на виробництві.
  • Журнал реєстрації нещасних випадків із тими, які навчаються.
  • Журнал обліку професійних захворювань (отруєнь).
  • Журнал реєстрації аварій.

 

 

 

Стан охорони праці навчальних майстерень.

1. Наявність інструкцій з охорони праці на робочих місцях. Інструкціями з охорони праці повинні бути забезпечені всі робочі місця. Інструкції затверджуються керівником закладу освіти, на засіданні профспілкового комітету й переглядаються не рідше одного разу на 3 роки.

2. Наявність журналу реєстрації інструктажу учнів з охорони праці.  Журнал оформляється при роботі учнів у технічних гуртках.

3. Наявність й укомплектованість медаптечки. Медаптечка повинна бути укомплектована необхідними для надання першої допомоги медичними й перев'язними матеріалами, які заносяться до опису, що перебуває в аптечці. Поруч із медаптечкою повинен бути написаний і номер телефону найближчої лікувальної установи, а також повинна бути інструкція з надання першої допомоги при травмах.

4.   Наявність санітарних носилок.

5. Розміщення устаткування в навчальних майстернях. Верстатне устаткування повинно встановлюватися біля вікон навчальних майстерень на відстані 40-50 см від стіни. Батареї й труби опалення повинні бути закриті діелектричним огородженням. Відстань між слюсарними верстками повинна бути не менш 80 см, а між рядами – не менш 100 см від станків верстати повинна відокремлювати відстань, не менша 90 см. Лещата на верстатах повинні бути встановлені на відстані не менш 100 см між їхніми осями. Крайні лещата повинні стояти від стіни не менш, ніж на 70 см. Відстань між столярними верстатами повинна бути, не менше 65 см, а між рядами – не менше 70 см. Циркулярна пилка й фугувальний верстат повинні встановлюватися в допоміжному приміщенні так, щоб навколо них залишалося досить вільного місця, не менше, ніж по 2,0 м для пересування оброблюваного матеріалу. При установці циркульної пилки й фугувального верстата в приміщенні навчальної майстерні вони повинні бути обладнані кожухом, що закривається на замок.

6. Наявність захисних сіток для рубання металу.  При рубанні металу слюсарні верстати повинні бути обладнані захисними сітками, висота яких повинна бути не менше 1,0 м від поверхні верстата з комірками, не більше 3 мм).

7. Дотримання норми освітленості в навчальній майстерні. Найменша освітленість повинна бути при люмінесцентних лампах – 300 лк (20 вт/кв.м.) при лампах накалювання – 150 лк (48 вт/кв.м.)

8. Наявність і справність загального пристрою, що відключає електропостачання майстерні з робочого місця вчителя (майстри).

9.    Наявність і справність вентиляційних пристроїв. Навчальна майстерня повинна бути обладнана припливною витяжною вентиляцією. Крім загальної припливно-витяжної вентиляції робочі місця з виділенням пилу повинні бути обладнані індивідуальними всмоктувачами пилу. Вентиляційні установки повинні піддаватися планово-попереджувальному ремонту, періодичному технічному й санітарно-гігієнічному випробуванню, результати яких заносяться до спеціального журналу. Незалежно від наявності вентиляційних установок, у віконних прорізах повинні бути фрамуги, що відкриваються, для провітрювання.

10.  Виконання вимог виробничої санітарії. Площа робочого місця на одного учня для навчання токарів повинна бути 6 кв. м, фрезерувальників – 9-12 кв. м, слюсарів, ремонтників, збирачів й інших – 4 кв. м. Підлоги в навчальній майстерні повинні бути теплими, гладкими, але не слизькими, що не порошать. Підлоги після кожного навчального заняття повинні вбиратися вологим або іншим способом, що не допускає пилу. Скло вікон повинні очищатися від пилу й бруду не рідше 2-х раз на рік, арматура й лампи світильників – не рідше 2-х раз на місяць. Залучати учнів до цих робіт забороняється. Вентиляція повинна забезпечувати повітрообмін 20 куб. м на годину на одну людину. Температура повітря повинна бути 15-17°. У навчальній майстерні повинні бути умивальники з гарячим водопостачанням й індивідуальними змішувачами, щітками й рушниками або їхніми пристроями, що їх замінюють. Майстерня повинна бути забезпечена доброякісною питною водою з температурою від +8 до +2С. Обов'язкова установка питних фонтанчиків або закритих баків, вода в яких повинна мінятися щоденно.

11. Стан верстатів. Кабель підключення верстатів повинен бути прокладений у трубі або гнучкому металевому рукаві. Кожен верстат повинен бути заземлений окремим мідним або алюмінієвим провідниковим розтином, не менше 4 кв. мм загальному заземлюючому контуру будинку. Послідовне заземлення верстатів забороняється. Деталі верстатів, що рухаються й обертаються, провідні ремені повинні мати огородження. Токарні і фрезерні верстати повинні бути обладнані щитками-екранами з оргскла для захисту очей від поранення й засмічення стружкою. Захисні екрани заточувальних верстатів повинні бути обладнані мікровимикачами. Місця, що підлягають огородженню повинні бути пофарбовані в червоний колір, що різко виділяється при знятому огородженні, а пристрої, що обгороджують, повинні мати жовту смугу частини верстатів, що рухаються, також повинні бути пофарбовані в жовтий колір. Токарські верстати повинні бути укомплектовані гачками, обладнаними щитками, і щітками-змітками для видалення стружки. На підлозі біля верстатів повинні бути дерев'яні ґрати з діелектричними гумовими килимками.

12. Стан інструмента. Губки лещат повинні бути цілі й мати неспрацьовану насічку. Молотки й кувалди повинні мати опуклу, гладку, не збиту, без задирок, вибоїв і тріщин поверхні. Ручки молотків і кувалд повинні бути із твердих і грузлих порід деревини (клен, дуб, береза), мати овальний розтин, бути гладкими, без тріщин, задирок і сучків. Ручки молотків і кувалд повинні бути розклинені металевими або дерев'яними клинами, На хвостики напилків, стамесок повинні бути міцно насаджені ручки, стягнуті металевими кільцями. Ножівки й пилки повинні бути правильно розведені й гарне заточені. Рубанки, фуганки, шерхебелі повинні мати гладку, рівно зачищену колодку, задній кінець якої у верхній частині повинен бути закруглений. Різці стругального інструмента повинні бути правильно заточені й не повинні мати вибоїв, вм'ятин, тріщин, задирок. Свердла повинні бути правильно й добре заточені.

13. Наявність металевого ящика із кришкою для промасленого дрантя.

14. Наявність і стан первинних засобів пожежогасіння. У навчальній майстерні повинні бути хімічний пінний і вуглекислотний вогнегасники, а також ящик з піском, пофарбований у червоний колір й укомплектований совком.

15. Наявність і стан засобів індивідуального захисту. Учням, учителям (майстрам) трудового й професійного навчання видаються безкоштовно халат бавовняний, берет, рукавиці комбіновані й захисні окуляри.

16. Наявність акту-дозволу на проведення занять й акту дозволу на уведення в експлуатацію устаткування в навчальних майстернях.

 

 

         Слід пам’ятати, що виконання вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці сприяє створенню здорових і безпечних умов навчально-виховного процесу та запобігає травматизму його учасників.

 

Завантажити повну версію